
Madres Paralelas
Regie: Pedro Almodóvar
Cast: Penélope Cruz, Milena Smit
Speelduur: 120 min
De fotografe Janis Moreno (Penélope Cruz) heeft een kortstondige relatie gehad met de forensisch-archeoloog Arturo. Samen zoeken ze naar het massagraf van haar grootvader die tijdens de Spaanse burgeroorlog is vermoord.
Geheel onverwacht raakt ze zwanger en besluit om haar kind, Cecilia, te houden en alleen op te voeden. In de kraamafdeling komt ze in contact met de tienermoeder Ana (Milena Smit, half Spaans, half Nederlands) en ze besluiten contact met elkaar te houden. Maar na de geboorte van de beide baby’s zien ze elkaar maanden niet meer. Inmiddels heeft Arturo, in de overtuiging dat hij de vader is, geconstateerd dat het kind beslist niet van hem is. Een DNA-test bevestigt dit. Dan verschijnt Ana weer in haar leven, wat het mysterie rond Janis’ ouderschap uitermate gecompliceerd maakt. Hun beider levensverhalen zijn nogal contrasterend: Janis is al een ervaren vrouw, die het buitengewoon belangrijk vindt om het verleden zichtbaar te maken en levend te houden, zeker nu zij over dat verleden in het duister tast. Ana is een jong, onervaren moedertje, voor wie de onzekere toekomst van het allergrootste belang is en die Janis aanraadt om het verleden te laten rusten. Geen wonder dat de emoties oplaaien, die de beide actrices overigens voortreffelijk vertolken.
In de film wordt duidelijk gemaakt hoe het moederschap pijnlijke keuzes impliceert. Hierbij speelt ook de moeder van Ana een belangrijke rol. Zij voelt zich nog altijd schuldig, omdat ze niet voor haar dochter, maar voor haar acteer-carrière had gekozen.
Het verhaal zou de kijkers het idee kunnen geven dat het niet meer is dan een, weliswaar mooie soap, waarin het er emotioneel fel aan toe gaat. Maar Madres Paralelas is veel meer dan dat. Visueel is alles tot in de puntjes verzorgd en talrijke details laten het vakmanschap van de regisseur zien; bijvoorbeeld na het roeren in een kop koffie, als de donkerte een signaal geeft op wat gaat komen.
Hoe hij het klaarspeelt om de aandacht van de kijker twee uur lang vast te houden en te laten genieten van het prachtige spel van vooral de twee actrices, is te danken aan zijn meesterschap.